A korábban létező sokféle bérlettípusból mindössze kettő marad: a vármegye- és az országbérlet. A kilométer alapú bérletek megszűnnek. (Az ún. viszonylati menetjegyek és az okosjegyek természetesen megmaradnak.)
Az egyszerűsítéssel nemcsak könnyebben áttekinthetővé, de jóval igazságosabbá is válik a tarifarendszer, hiszen az új bérleteket többen és többféle módon használhatják fel, mint korábban.
Fontos tudni, hogy az új bérletrendszerben csak kétféle tarifa van: a teljesárú és a 90%-os kedvezményt adó. Ez utóbbit a kedvezményre jogosultak, például azok a diákok vehetik igénybe, akik érvényes magyar nappali vagy esti diákigazolvánnyal rendelkeznek.
A bérleteknek 2024. március elsejétől elérhető lesz immár a napijegy változata is. Ezek a 24 órára szóló Vármegye24 és Magyarország24 nevű díjtermékek.
Új teljesárú jegyként jelennek meg a Vármegye24 és Magyarország24 napijegyek 2024. március 1-jétől! Az egész országra érvényes Magyarország24 és a minden vármegyében elérhető Vármegye24 napijegy kedvezőbb árú utazást tesz lehetővé. Így egyetlen napijeggyel utazhatunk a távolsági buszokon, vonatokon és HÉV-eken is.
Fontos tudni, hogy a két napijegy között van egy jelentős különbség: a 24 órás jegy országos változatával a helyjegyköteles vonatokon is lehet utazni (természetesen csak külön megváltott helyjegy birtokában), a Vármegye24 napijeggyel azonban erre nincs lehetőség. Vármegyei napijeggyel csak olyan vonatokon lehet utazni, amelyekre nem kell helyjegy.
Ezek a napijegyek kizárólag a helyközi közlekedésben (vonatok, hévek, kék és sárga volánbuszok teljes vonalán) vehetők igénybe, így például a BKK járatain nem érvényesek (kivétel: Érd és Csongrád, ahol a helyi közlekedésben 2024 május 1-jétől elfogadásra kerülnek a 24 órás jegyek is). Budapesten belüli utazás esetén azonban mindkét napijegy érvényes még az InterCity vonatokra is – ráadásul ebben a kivételes helyzetben helyjegy váltása nélkül.
Az új napijegyeket és a kedvezményes díjtermékeket legegyszerűbben a MÁV appon vásárolhatod meg, ehhez leghamarabb március 1-jén frissítened kell az alkalmazást.
Az új tarifarendszernek köszönhetően könnyebben átláthatod, milyen kedvezmények illetnek meg , és ezeket a kedvezményeket mostantól bonyolult igazolások nélkül veheted igénybe.
Az új tarifarendszerben a 14 év alatti gyermekek és a fogyatékossággal élők éppúgy díjmentesen, azaz ingyen utazhatnak a helyközi közlekedésben, mint a nyugdíjasok vagy a nyugdíjszerű ellátásban részesülő utastársaink (tehát azok a „nyugdíjasok” is, akik még nem töltötték be a 65. életévüket).
A 14 és 25 közötti fiatalokon kívül a közalkalmazottak továbbra is válthatnak 50%-os kedvezménnyel menetjegyet, például a pedagógusok, az egészségügyi dolgozók, tűzoltók.
A menetjegyeknél 2024. március 1-jétől megszűnik a 90%-os, a 33%-os és a 20%-os kedvezménykulcs, így – a teljesárú és a díjmentes változat mellett – kizárólag az 50%-os kedvezményt adó menetjegyek maradnak.
Az ország- és vármegyebérletek esetében azonban nincsen 50%-os változat. Bérletekből kizárólag teljesárút vagy – jogosultság esetén – 90%-os kedvezményt adó változatot lehet vásárolni.
A kedvezményrendszer tehát egyszerűen összefoglalható:
Az új napijegyeket és a kedvezményes díjtermékeket legegyszerűbben a MÁV appon vásárolhatod meg, ehhez leghamarabb március 1-jén frissítened kell az alkalmazást.
Az új tarifarendszer része az a megállapodás is, amely 2024. március 1-jétől Budapesten és a főváros agglomerációjában teszi egyszerűbbé, olcsóbbá és igazságosabbá a közösségi közlekedést.
Az új rendszernek köszönhetően a vidékről ingázók az országbérletükkel immár a fővároson belül, a BKK járatain is utazhatnak, az agglomerációból ingázók pedig a Pest-vármegyebérletükkel is használhatják a budapesti buszokat, trolikat és metrókat.
Azok az utasok, akik Budapest-bérlettel (BKK) rendelkeznek, 2024. március 1-jét követően a főváros közigazgatási határain belül utazhatnak a MÁV-START vonatain, a MÁV-HÉV és a Volánbusz-járatain is, a korábban megszokott módon. Ezek a bérletek a budapesti állomások és megállóhelyek között 2. kocsiosztályon még a feláras járatokon is érvényesek: ebben az esetben ráadásul helyjegy váltása nélkül.
Az új fővárosi agglomerációs közlekedési modell az eddigi legnagyobb lépés a nemzeti tarifaközösség megteremtése, vagyis egy olyan közlekedési rendszer felé, amelyben az egész országban egyetlen, egységes díjtermékkel lehet majd utazni közösségi közlekedésen településeken belül és azon kívül is.
A vármegye- vagy országbérletedet a MÁV applikáción keresztül tudod megvenni a legkényelmesebben hónapról hónapra. A mobilkészülékeden mindig magadnál tarthatod, így bármikor utazhatsz a megfelelő vonattal, hévvel vagy helyközi autóbusszal. Ezeket a bérleteket már böngésződ segítségével a jegy.mav.hu oldalon is megvásárolhatod, azonban az online megvásárolt bérlet bemutatása továbbra is csak a MÁV applikáción keresztül lehetséges.
Az új tarifák révén olcsóbbá és egyszerűbbé válik a közösségi közlekedés Magyarországon.
A vármegye- és országbérletek előnyeire építő rendszer kevesebbért ad többet, ráadásul könnyebben átlátható szabályok mellett és kevesebb „papírmunkával”, mint korábban.
Tisztázandó részletek azonban így is akadhatnak.
Ezekre igyekszünk választ adni az alábbi gyűjteményben, amelyet folyamatosan frissítünk a visszajelzéseitek alapján.
Kérdezz! Felelünk.
Nem, a vármegyebérlet csak az adott vármegye közigazgatási határán belüli utazásra használható fel, ez alól csak az alábbi esetekben lehet kivétel.
Ha rendelkezel adott vármegyére szóló vármegyebérlettel vagy Vármegye24 jeggyel, de át szeretnél utazni a szomszédos vármegyébe is, megérheti a szomszédos vármegyére érvényes napijegyet vagy vármegyebérletet vásárolnod.
Például, ha már van Bács-Kiskun vármegyebérleted, de el kell utaznod egy napra Szegedre, úgy Csongrád-Csanád Vármegye24 napijegyet is válthatsz menetjegy helyett. A napijegyekkel a helyi közlekedést jellemzően nem veheted igénybe, de a helyközi járatokat (például a TramTraint) a településeken belül is használhatod.
Ha pedig diákként, például, Fejér vármegyebérlettel rendelkezel, de a hétvégét Budapesten töltöd, megéri Pest vármegyebérletet váltanod, hiszen ebben az esetben nemcsak a helyközi utazásra lesz érvényes a bérleted, hanem a BKK valamennyi járatára is.
Ha tehát két szomszédos vármegyére érvényes Vármegye24 jeggyel vagy vármegyebérlettel rendelkezel, átutazhatsz a vármegye határán is, ám helyjegyköteles vonatokat (a felármentes szakaszok kivételével) ebben az esetben sem vehetsz igénybe – helyjegyet csak országbérlet vagy Magyarország24 jegy mellé válthatsz!
Azonban mindkét érintett vármegyebérlet érvényes abban az esetben, ha:
Továbbá összegyűjtöttünk néhány egyedi esetet:
További információk:
Vármegye |
Kivétel |
Szabály |
---|---|---|
Hajdú-Bihar |
108-as vonal (Tiszafüred) |
Tiszafüredre/-ről Debrecen felől történő érkezés/indulás Hajdú-Bihar vármegyére érvényes bérlettel megengedett |
Heves |
108-as vonal (Tiszafüred) |
Tiszafüredre/-ről Füzesabony felől történő érkezés/indulás Heves vármegyére érvényes bérlettel megengedett |
Békés |
125-ös vonalon Tótkomlós - Mezőhegyes szakasz [a köztes szolgálati helyek (Nagyér, Ambrózfalva, Pitvaros) Csongrád-Csanád megye] |
Átutazás megengedett az 1.1 pont szerint |
Csongrád-Csanád |
125-ös vonalon a következő szolgálati helyek: Nagyér, Ambrózfalva, Pitvaros Csongrád-Csanád megyében vannak, míg Nagyértől és Pitvarostól a „másik irányban” fekvő szolgálati helyek Békés vármegyében találhatók |
Átutazás Békés vármegyére érvényes bérlettel megengedett az 1.1 pont szerint |
Jász-Nagykun-Szolnok |
108-as vonalon Tiszafüredről mindkét irányban a következő szolgálati hely másik vármegye |
Füzesabony felől történő érkezés/indulás Heves vármegyére érvényes, Debrecen felől történő érkezés/indulás Hajdú-Bihar vármegyése érvényes bérlettel megengedett |
Pest |
1-es vonal (Bicske, Bicske alsó) |
Bicskére/-ről és Bicske alsóra/-ról Budapest felől történő érkezés/indulás Pest vármegyére érvényes bérlettel megengedett |
Baranya |
50-es vonalon Máza-Szászvár állomás és Hidas-Bonyhád állomás Baranya, míg a köztes Váralja és Nagymányok mh. Tolna vármegyében van |
Máza-Szászvár és Hidas-Bonyhád között a Tolna és Baranya vármegyére érvényes bérletek is felhasználhatók |
Tolna |
50-es vonalon Váralja és Nagymányok mh. Tolna, míg ellentétes irányba eső állomás Máza-Szászvár és Hidas-Bonyhád Baranya vármegyében van |
Máza-Szászvár és Hidas-Bonyhád között a Tolna és Baranya vármegyére érvényes bérletek is felhasználhatók |
Fejér |
1-es vonal (Bicske, Bicske alsó)
1-es vonalon Szár település Fejér megye, míg a vasúti megállóhely Komárom-Esztergom megyében van |
Bicskére/-ről és Bicske alsóra/-ról Tatabánya felől történő érkezés/indulás Komárom-Esztergom vármegyére érvényes, Budapest felől történő érkezés/indulás Pest vármegyére érvényes bérlettel megengedett |
Komárom-Esztergom |
1-es vonalon Bicske településről (Bicske, Bicske alsó) mindkét irányban a következő település másik vármegyében van |
Tatabánya felől történő érkezés/indulás Komárom-Esztergom vármegyére érvénye bérlettel megengedett |
Győr-Moson-Sopron |
10-es vonalon Gecse-Gyarmat állomás a megyehatáron van |
Celldömölk felé/felől a Veszprém vármegyére érvényes, Győr felől/felé a Győr-Moson-Sopron vármegyére érvényes bérlet felhasználható |
Veszprém |
10-es vonalon Gecse-Gyarmat állomás a megyehatáron van |
Celldömölk felé/felől a Veszprém vármegyére érvényes, Győr felől/felé a Győr-Moson-Sopron vármegyére érvényes bérlet felhasználható |